HATHA yoga


In de klassieke vorm van Hatha yoga staat het evenwicht tussen inspanning en ontspanning centraal. De Hatha les kenmerkt zich door vloeiende series houdingen, rustige zittende/liggende houdingen die lang aangehouden worden en meditatie.

 

Tijdens de vloeiende en dynamische opwarming wisselen verschillende houdingen elkaar af op het ritme van de adem. De voortdurende focus op adem en beweging brengt de aandacht gemakkelijk in het nu. Elementen uit de zonnegroet zijn een steeds terugkerend onderdeel en worden gebruikt als verbinding tussen de houdingen. Nadat het lichaam is opgewarmd volgen asana’s (houdingen) die we langer aanhouden. Dat kunnen zittende oefeningen zijn, maar ook liggend, omgekeerd en staand, zoals balanshoudingen. De houdingen doen we met aandacht, we proberen het denken los te laten en bewust te worden van het lichaam. Als je je aandacht en je adem koppelt dan geeft dat een heerlijk gevoel in je lijf, je bent niet zomaar wat aan het doen, maar

je raakt jezelf tot op een diep niveau aan. Na de asana’s doen we een liggende ontspanningsoefening om te leren je lichaam helemaal los te laten, volledig te ontspannen. Zo kunnen de oefeningen goed opgenomen worden in je lichaam. Power Hatha Flow is voor intermediate/gevorderd level.

 

Chakra Hatha Yoga

In deze Hatha Chakra yogales werken we iedere week met een ander Chakra (energiecentra in het lichaam). We doen de asana’s (yogahoudingen) die bij dit specifieke Chakra en deel van het lichaam horen. We gebruiken daarnaast pranayama’s (ademhalingsoefeningen), affirmaties, visualisaties en meditaties die bij het Chakra thuishoren. Ook de Chakraleer komt aan bod, waar we apart en dieper ingaan op ieder Chakra.

De asana’s komen uit de klassieke Hatha yoga traditie, waarbij de nadruk ligt op een goede, gezonde en stabiele uitlijning van het lichaam. Daarbij blijven we langer in één houding. We gebruiken bewust onze adem, en zetten deze in om te verlengen en te verzachten. Key-words bij Hatha Yoga zijn; lichaamsbewustzijn, ontspanning, kracht, flexibiliteit, aandacht (mindfulness), adem en meditatie.

Chakra Hatha Yoga kan je helpen meer inzicht te krijgen in je eigen lichamelijke en geestelijke welzijn. Het kan je bewustmaken van de verschillende fases van jouw innerlijke proces en jouw persoonlijke groei. We brengen daarnaast ook een structuur aan in de yogales, want we volgen het natuurlijke lichaam. Van de voeten naar de kruin, of van de kruin naar de voeten. Hierdoor creëer je ook meer ruimte voor aandacht en concentratie in een bepaald gebied van het lichaam. De yogastudent weet zo wat hij of zij kan verwachten. En kan daardoor meer de focus houden bij het eigen lichaam en de adem. Daarnaast worden bij Chakra’s Yoga gevoels- en psychische aspecten ingezet tijdens de oefening. Chakra Hatha Yoga bied zo een brede opening tot bewustwording van body, mind and soul.

 

Wat zijn Chakra’s: De energiecentra van het lichaam.

Chakra komt uit het Sanskriet en betekent letterlijk wiel. De term wordt tegenwoordig vooral gebruikt voor de zeven centra van levenskracht-energie in het etherisch of energielichaam van de mens. De zeven chakra’s zijn gesitueerd net onder het stuitbeen, ter hoogte van het heiligbeen, de navel, het hart, de keel, op het voorhoofd en boven op het hoofd. Chakra’s zijn te vergelijken met een telefooncentrale, waarbij de energiekanalen, of nadi’s voor de verbinding zorgen. Elk chakra ontvangt en verwerkt energie om het ook weer af te geven aan zijn eigen invloedssfeer, die zowel uit lichamelijke als geestelijke componenten bestaat. Chakra’s regelen de wisselwerking tussen emoties, ideeën en het fysieke lichaam. Chakra’s verwerken ook de informatie die door de zintuigen en de actieve organen - dat wil zeggende handen, voeten, tong en geslachtsorganen en de anus - word aangereikt, en spelen deze informatie weer terug. Door energetische blokkades in de chakra’s op te heffen, ontwikkel je je zintuigen en verhoog je je lichamelijke en geestelijke welzijn.

  

< Terug