PRAKTISCHE INFORMATIE

Wat moet ik aan naar de les? En wat moet ik meenemen naar de yogales?

In de studio zijn matjes, blokken, riemen en dekentjes aanwezig die je kunt lenen. Je hoeft dus geen eigen matje mee te nemen. Als je een tijdje yoga doet kan je overwegen zelf een matje aan te schaffen. Dat is hygienischer voor jezelf en anderen.

Draag comfortabele kleding waar je makkelijk in kunt bewegen. Bij voorkeur een aansluitend t-shirt om te vermijden dat in omgekeerde houdingen je shirt omhoog valt en de ademhaling belemmert. De oefeningen worden gedaan op blote voeten.

 

Hoe lang van te voren moet ik aanwezig zijn?

Zorg dat je bij voorkeur een klein kwartiertje voor de les aanwezig bent zodat je tijd hebt om je rustig om te kleden, wat tijd hebt om te ontspannen, te stretchen en de dagelijkse zaken los te laten.

 

Mag ik eten en drinken voor de les?

Het is het beste om met een lege maag naar de les te komen, tenzij je specifieke redenen hebt om van tevoren iets te eten. We raden aan om de laatste maaltijd circa 2 uur voordien te nuttigen. Mocht dat niet haalbaar zijn eet dan iets lichts, zoals een soepje. Drink na de les minstens een halve liter water! We raden af om tijdens de sessie te drinken omdat dit het lichaam afkoelt.

 

Ik heb een blessure. Mag ik yoga doen?

Dit is afhankelijk van de blessure. Het is het beste om dit voor de les bij de docent te melden. Yoga kan helpen je grenzen te leren kennen en er meer bewust van te zijn, maar tijdens het herstelproces heb je mogelijk een meer individuele aanpak nodig. Neem bijvoorbeeld een privéles of Yoga Therapie-les om te leren hoe je met je blessure om kunt gaan. Als je een gezondheidsprobleem hebt (ziekte, blessures) vertel het dan altijd aan de leraar voor de les begint. Niet elke oefening is goed voor iedereen.

 

Hoe vaak moet ik yoga volgen?

Dat hangt van je doel af. Wil je beter in vorm komen? Kalmeren, en je gecentreerd voelen? Pijn of onrust verminderen? Of nieuwe mensen ontmoeten en je verbonden voelen? Al deze doelen en nog veel meer zijn goede redenen om met yoga te beginnen. Om de voordelen van yoga te beleven, raden we je aan om regelmatig te oefenen en regelmatig terug te komen bij dezelfde docent. Het meeste baat heb je bij elke dag wat oefeningen, bijvoorbeeld elke ochtend een paar zonnegroeten. Als je regelmatig oefent zul je merken dat de oefeningen makkelijker gaan en je energieker en meer ontspannen door het leven gaat.